محمدجواد رضائی

رواق؛ جستارهایی در باب اقتصاد، فلسفه و سیاست

محمدجواد رضائی

رواق؛ جستارهایی در باب اقتصاد، فلسفه و سیاست

سایت شخصی محمدجواد رضائی

اهمیت کاست در بازار ازدواج بنگال غربی

شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۲۳ ق.ظ

در حین جستجو در منابعی که برای کاری جمع کرده بودم، به مقاله ای راجع به بازار ازدواج* در یکی از ایالات هند شرقی برخوردم. هدف این پژوهش درک نقش کاست (طبقه اجتماعی)، سن، تحصیلات و سایر مشخصات در شکل گیری ازدواج میان افراد طبقه متوسط در جامعه هدف است. در این تحقیق از نمونه ای از والدینی که برای ازدواج فرزندانشان به درج تبلیغات در یک روزنامه محلی اقدام کرده بودند، مصاحبه ای صورت گرفت. بعد از صورت گرفتن ازدواج فرزندان این خانواده ها، محققان با والدین مصاحبه ای دیگر صورت دادند. با استفاده از داده های مربوط به مصاحبه نخست ترجیحات ایشان نسبت به همسر فرزندانشان تخمین زده شد. پس از آن و با توجه به این ترجیحات مجموعه ای از به هم رسانی های (ازدواج ‏های) فرضی پایدار** را تشکیل دادند. در نهایت به مقایسه این مجموعه با ازدواج‏ های رخ دادۀ واقعی پرداختند.

دو یافته مهم این تحقیق برایم آن بود که (1) به هم رسانی های واقعی در این بازار با آنچه در مجموعه به هم رسانی های فرضی صورت گرفته بود شباهت بسیاری داشت. همچنین (2) مهمترین عامل تعیین کننده در این بازار، ازدواج‏ های درون کاستی (درون طبقه ای) بود. به دیگر بیان مهمترین عامل در رتبه ‏بندی ترجیات طرفین بازار، کاست یا طبقه زیستی-اجتماعی افراد است.

مشخصات مقاله:

Banerjee, Abhijit, Esther Duflo, Maitreesh Ghatak, and Jeanne Lafortune. 2013. "Marry for What? Caste and Mate Selection in Modern India." American Economic Journal: Microeconomics, 5(2): 33-72.

 


*. استفاده از واژه بازار در اینجا نه به معنای متداول آن [شامل مفاهیمی چون خرید و فروش پولی یا حراجی یا ...] بلکه به معنای عام آن است.

**. گویا مبنای تشکیل این مجموعه، الگوریتم گیل-شپلی بوده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">